Het bestuur van ‘Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions’ (AMS Institute) heeft Zwanet van Lubek per 1 mei 2024 benoemd als Algemeen Directeur van AMS Institute. Zij volgt Kenneth Heijns op, die sinds eind 2017 deze functie heeft vervuld.

Zwanet van Lubek (1970) studeerde economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na haar studie heeft zij onder meer gewerkt als marketing manager (Rabobank), managementconsultant (KPMG,S&T Group) en directeur van de ‘MBA business school & Executive School’ (Universiteit St.Gallen). Momenteel is Zwanet Hoofd Corporate Innovatie van het ‘Innovation & Impact Centre’ van de TU Delft. in deze rol heeft Zwanet met visie en leiderschap bijgedragen aan de ontwikkeling van strategische en research-based partnerships voor de TU Delft en de groei van private-public samenwerkingen. Binnen het I&IC heeft Zwanet een team van business developers en innovatie managers opgebouwd en hiermee actief gewerkt aan de ontwikkeling van een sterk innovatie ecosysteem.

Zwanet heeft jarenlange ervaring met het bouwen van teams en het opzetten van innovatie ecosystemen. Gecombineerd met haar visie en leiderschap is zij uitermate geschikt om, samen met alle onderzoekers, docenten en ondersteunende staff van AMS Institute, het instituut verder uit te bouwen in de volgende fase van AMS Institute.

Zwanet van Lubek volgt Kenneth Heijns op, die nog tot 1 september zal aanblijven om zaken af te ronden. Kenneth is sinds het begin van het instituut in 2013 intensief betrokken. Kenneth begon in het schrijfteam van het oorspronkelijke voorstel, vervolgde zijn weg als bestuurssecretaris van AMS Institute en bekleedt sinds eind 2017 met veel energie de functie van Algemeen Directeur. Kenneth heeft gedurende zijn tijd bij AMS Institute aanzienlijke bijdragen geleverd aan de succesvolle groei van het instituut. Zijn toewijding en strategische visie hebben een blijvende impact gehad op zowel het instituut als de collega’s.

Gedurende deze periode heeft AMS Institute zich ontwikkeld van een pionierende projectenorganisatie tot een instituut dat zich heeft gevestigd als een gerespecteerd instituut met een uniek uitgesproken karakter. Onder leiding van Kenneth is daarnaast de verbinding met andere partijen uit het Amsterdamse kennis- en innovatie-ecosysteem verder ontwikkeld. Het bestuur van AMS Institute is Kenneth dan ook zeer dankbaar voor zijn toewijding en harde werk gedurende al die jaren.